Feb 3, 2011

Alignment dan Balancing



Kita sering menghantar kereta untuk proses diatas,tetapi adakah kita faham apa yang bengkel lakukan ?...kita kena memahami proses tersebut untuk menggelakkan kita meminta sesuatu perkara yang kita sendiri tidak faham.

Biasanya bila kita hantar untuk proses tersebut kadang kalanya ia amat berbeza antara bengkel,kalau tidak percaya anda cuba lakukan dengan cara bawa kebengkel A dan kemudian pergi ke bengkel B jawapan dan cara penyelesaian yang disarankan pasti berbeza.

Apa itu balancing ?
-Balancing adalah proses dimana berat tayar diseimbangkan untuk seluruh bahagian/sudut dengan cara menggunakan pemberat(sejenis timah akan dipasang pada bahagian yang mempunyai berat tidak seimbang)

Apa itu Alignment ?
-Alignment adalah proses untuk mendapatkan kedudukan Toe dan Chamber.

Apa itu Toe ?
-Toe adalah sudut yang dikendaki untuk kedudukan tayar(Ia diukur dari centre wheel dan disetkan kepada spec/std yang digariskan oleh pembuat keenderaan tersebut)
-Biasanya computer yg ada dibengkel mempunyai spec tertentu mengikut model keenderaan anda.(Cuba kita lihat pemain ski,bahagian hadapan bilah ski biasanya akan dikuncupkan sedikit untuk gerakan yang lebih stabil semasa pemain ski meluncur diatas salji)

Apa itu chamber ?
-Chamber adalah sudut tayar dengan paksi bumi dan ia juga dikira dari centre wheel-biasanya kebanyakan tayar mempunyai kecenderungan sudut 91 darjah minimum.(Maksudnya tayar akan kembang sedikit pada bahagian yang menyentuh bumi/jalan)

Perkara asas yang patut kita tahu semasa kita membuat aligment atau balancing ialah :

1.Mesin yang digunakan oleh bengkel telah diselenggara dengan betul(Calibration)-Ukuran bergantung sepenuhnya pada ketepatan mesin.
2.Alignment hendaklah mengikut spec/std jenis dan model keenderaan.
3.Jika berkesempatan catitlah Toe dan Chamber yg std. bagi kereta anda.

Note :
Ada ketikanya kita disarankan supaya kita membeli screw chamber yang berharga Rm 50.00 sebiji-Tahukah anda berapa harga sebenar screw tersebut kalau kita membeli direct dari pembekal atau spare part shop ??..harganya cuma dilingkungan Rm 10.00(Bergantung kepada model)
Untuk model yang menggunakan Mc-prsn. suspension ianya boleh diadjust pada tierod end tanpa memerlukan alat tambahan.(Sekiranya ia tidak boleh diadjust pastinya pihak pengeluar keenderaan telah menjadikan part tersebut sebagai std.part)

Terdapat juga bengkel membuat balancing secara manual di panggil on wheel balancing...ianya bagi saya lebih bagus sekiranya keadaan bengkel tersebut sendiri tidak mempercayai mesin balancing yang ada.

Bagaimana untuk mengetahui balancing kereta kita bermasalah...biasanya bila kita memandu keadaan kereta akan terasa bergegar pada kelajuan sekitar 80 - 100 km/jam bergantung berapa teruknya balancing kereta tersebut tetapi bila tambah kelajuan ada ketikanya ia hilang sementara.

Bagaimana untuk mengetahui alignment kereta kita bermasalah...tengoklah tayar kita yang makan sebelah dalam atau luar,cuba lepas steering semasa kita memandu(seketika sahaja) adakah bergerak lurus atau seperti ketam.

Kereta kita...kitalah yg lebih memahaminya.

2 comments:

ghost writer said...

ok sekarang baru tahu..walaupun dah lama tahu.hihi.tambah info apa salahnya ye dak..

atarasihayai said...

...Cuma untuk keselamatan bersama.

Bagaimana nak beli part kereta

1. Isikan borang di bawah untuk sebarang pesanan atau soalan.
2. Kami akan respon borang yang telah di isi tentang stok dan kos sepenuhnya (harga part & kos penghantaran).
3. Barang dipos setelah bayaran dibuat ke Maybank.
4. Caj pos RM20 bagi setiap barang - ikut berat.
5. Boleh COD sekitar Bangi, Kajang, Nilai & Putrajaya sahaja.

RESTU SUPPLY
Bandar Baru Bangi, Selangor
Email : aph3483@gmail.com

Borang Pesanan/Pertanyaan

Name
Tel No
Email Address
Location
Item To Buy

This HTML form was created by Freedback.