Jan 25, 2011

Elakkan lathe/skim brake disc

Lathe semula brake disc atau banyak orang kata skim : adakah ianya baik ???

Hari ini ada sahabat bertanyakan soalan diatas..jadi kita bincangkan soalan tersebut.Istilah yg biasa disebut adalah skim semula brake disc. Sebenarnya proses tersebut akan menyebabkan banyak risiko yg boleh di kongsi bersama.

1. Brake disc yg di skim semula kemungkinan tidak seimbang(flatness) di antara 2 permukaan akan menyebabkan cengkaman brake pad tidak sekata- menyebabkan judder semasa membrek (Judder-Tayar bergegar semasa membrek terutama semasa kelajuan 100km keatas)

2. Runout tidak seimbang-kehausan brake pad menjadi tidak sekata (Brake capacity tidak dapat - Brake kurang cengkaman)

3. Permukaan disc terlalu licin - amat bahaya semasa membrek terutama bila baru sahaja skim.

4. Disc yang semakin nipis akan menyebabkan kepanasan melampau semasa penggunaan brake maksimum (contoh - semasa turun dari tempat tinggi seperti Genting atau C.Highlands suhu akan mencapai 120 degree)

Langkah untuk menggelakkan Brake Disc rosak

1. Pastikan menggunakan brake pad berkualiti - Campuran bahan asas perlu seimbang dengan kekerasan disc brake (Kecanggihan brake bergantung kepada kualiti bahan pad - pengalaman saya untuk melawat bahagian mencampur bahan tersebut samada di Jepun atau Korea langsung tidak dibenarkan kerana ia adalah rahsia)

2. Tukar brake pad bila sampai masa - Sekurang2nya berbaki 3 mm sebelum menyentuh besi pad/bila dengar bunyi berdesing bagi kereta yg dilengkapi PWI (Pad Wear Indicator

3. Buat pemeriksaan brake pad setiap 3 bulan atau semasa kereta diservis


Nota

Mengikut pengalaman saya, pengguna cuma memahami fungsi brake pad hanya untuk memberhentikan kereta semasa membrek.

Apa yg perlu diketahui adalah Brake Capacity, iaitu ia menentukan cengkaman brek seperti jarak yg diperlukan untuk berhenti sepenuhnya terutama semasa brek kecemasan, noise yg dikeluarkan oleh brek, habuk yg dibebaskan oleh brake pad - sebab itu brake pad asbestos base tidak dibenarkan di UK kerana asbestos adalah salah satu bahan yg menyebabkan barah.

Berhati-hatilah semasa membeli atau menukar brake pad kerana ia menentukan nyawa penumpang yg kita bawa dan diri kita sendiri... jangan terlalu berjimat untuk safety part.

2 comments:

LiFe KaMi said...

dulu tekan brake je berbunyi..
pastu tukar brake pad bru ok..
tapi disk brake da lari skit maybe effect masa eksiden dlu..huhu

Res2 Supply said...

cuba check disc..dengan cara check pada kehausan pad...kalau tak sama dalam & luar pastinya ada masalah pada disc..cuba brake pada kelajuan 100km/hr...emergency brake... bergegar atau tidak

Bagaimana nak beli part kereta

1. Isikan borang di bawah untuk sebarang pesanan atau soalan.
2. Kami akan respon borang yang telah di isi tentang stok dan kos sepenuhnya (harga part & kos penghantaran).
3. Barang dipos setelah bayaran dibuat ke Maybank.
4. Caj pos RM20 bagi setiap barang - ikut berat.
5. Boleh COD sekitar Bangi, Kajang, Nilai & Putrajaya sahaja.

RESTU SUPPLY
Bandar Baru Bangi, Selangor
Email : aph3483@gmail.com

Borang Pesanan/Pertanyaan

Name
Tel No
Email Address
Location
Item To Buy

This HTML form was created by Freedback.